fbpx

The Pursuit of Opportunities – în căutarea oportunităților

După cea mai recentă tranzacție semnată de ROCA, o întrebare total justificată pe care o primim este cum am ajuns aici. De la “o soluție pentru companii mici aflate în dificultate” și tickete de 1-2M, la tranzacții cu companii medii, sănătoase și tickete semnificativ mai mari. Care este coerența din spatele acestei evoluții?

Aș lămuri din start faptul că această tranzacție nu este nici întâmplătoare, nici singulară. E un model pe care l-am studiat atent și în jurul căruia dorim să construim în perioada următoare. Încă de la începutul acestui an, am sesizat la nivel antreprenorial o nevoie reală. Generația primilor antreprenori români de după 1989, care au construit branduri românești solide, cu o excelentă reputație, se apropie de – sau chiar au depășit – vârsta pensionării. O mare parte dintre ei nu și-au asigurat procesul de succesiune, iar în contextul actual un exit către un investitor strategic este mult mai dificil decât era în urmă cu doi ani. Din acest motiv – fără să renunțăm la lucrurile bune care ne-au adus până aici – am adaptat produsul ROCA la această nevoie, pentru a conserva valoarea și a duce mai departe tradițiile din business.

Cum am ajuns aici

Sunt 3 aspecte importante care explică parcursul care ne-a dus de la tranzacții mici și medii, cu companii în dificultate sau creștere accelerată, la dețineri integrale în companii sănătoase:

  1. Un prim aspect se referă la procesul continuu de evoluție, la trecerea ROCA către un nou nivel  – am adunat lecțiile, experiența de până acum, inclusiv exit-ul Frigo, am înțeles unde ne putem aduce cel mai bine contribuția și crea valoare adăugată;
  2. Distress-ul în companie și dificultatea antreprenorului de a asigura procesul de succesiune sunt doua fețe ale aceleiași monede. La prima, dificultatea e în companie, la cea de-a doua, pe persoană fizică. Iar modalitatea de „intervenție” după tranzacție în companie e asemănătoare.
  3. In toată activitatea noastră ne-am bazat pe o strategie axata pe identificarea oportunităților, mai mult pe ceea ce se întâmpla în „piață” decât pe ceea ce ne dorim noi, strategie detaliată mai pe larg, în cele ce urmează.

În dezvoltarea propriei noastre strategii, m-a ajutat un articol din HBR din 2001 care descrie 3 variante de abordare a strategiei:

  • Construirea unei cetăți solide și apărarea ei;
  • Exploatarea și amplificarea unor resurse unice;
  • Identificarea oportunităților trecătoare cu respectarea unor reguli simple.

Cum ROCA Investments este proiect pornit de la zero în urmă cu câțiva ani, de o echipă fără experiență relevantă în activitatea de private equity, am înțeles rapid ca nu avem nici cetate de aparat și nici prea multe resurse unice pe care se le multiplicăm. Intuitiv ne-am îndreptat către a treia strategie, atenți la tot ce se întâmplă în piață și fideli unor reguli și principii sănătoase. O strategie aproape de ADN-ul ROCA să gestioneze aspecte de legate incertitudine, lipsa de predictibilitate și să se adapteze la noi realități prin procese de trial and error.

Așa am ajuns să parcurgem un drum pe care nu-l anticipam în urma cu 2-3 ani.

Cum se construiesc aceste reguli

In articolul menționat este descrisă rețeta prin care se creează aceste reguli simple: „Deși aparent am putea să credem că regulile simple provin dintr-o gândire inteligentă, rareori se întâmplă astfel. Cel mai frecvent ele se nasc din experiența practică, în special din greșeli”. Exact așa ni s-a întâmplat, nu am pornit din start cu înțelepciune, ci mai degrabă am dat cu capul și ne-am deșteptat. Regulile simple nu descriu un proces, ele creează cadrul necesar care să permită identificarea și posibilitatea de a beneficia de oportunitățile trecătoare.

Care sunt regulile simple la ROCA Investments 

Regulile pe care noi le-am stabilit să ne călăuzească în procesul investițional:

  • Întotdeauna gândim pe termen lung, nu luăm în considerare investiții speculative pe termen scurt care să genereze câștiguri rapide, temporare;
  • Investim doar dacă am înțeles care este dificultatea cu care se confruntă compania și doar dacă considerăm că este în competența și puterea noastră s-o rezolvăm;
  • Investim în business-uri sustenabile și scalabile, care produc bunuri ce răspund unor nevoi generale;
  • Evităm acele sectoare pe care nu le înțelegem, acele companii care lucrează cu statul și asocierea cu persoane implicate politic, sau cu reputație îndoielnică.
  • Nu ne preocupa sa cumpăram ieftin, ci să investim în ceva valoros, cu perspective reale de creștere, la un preț discountat față de valoarea sa intrinsecă.

Ca toate strategiile eficiente, strategia bazata pe reguli simple se axează pe ideea de a fi diferit. Iar diferența la ROCA Investments înseamnă să abordăm în mod diferit riscul, să acceptam incertitudinea ca pe o zona care poate genera oportunități. Să nu ne abatem de la misiunea noastră pe termen lung, dar să fim flexibili în strategia de zi cu zi, în cadrul acestor reguli simple, urmărind o dezvoltare sustenabilă.

Așa cum spunea W. Buffett: „Secretul este că atunci când toata lumea e fricoasă tu să fii curajos, iar când toți ceilalți sunt curajoși, tu să fii fricos”.

Articol din categoria: Opinii

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

Alte articole...