fbpx

Valoarea încrederii – partea nevăzută a majorării de capital Roca Investments

Valoarea încrederii – partea nevăzută a majorării de capital Roca Investments

Zilele trecute am anunțat public că Roca Investments  a finalizat cea de-a patra rundă de majorare de capital, o majorare de 100 milioane de lei – cea mai mare de până acum. Am prezentat cine sunt noii acționari, am vorbit despre efortul nostru intensiv, de a atrage aceste resurse în actualul context economic și politic.

Nu am vorbit însă despre cum socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea din târg, sau că lista finală a investitorilor a fost definitivată doar cu o zi înainte de AGA. Dar cel mai important, care este principala lecție pe care am învățat-o în urmă acestui proces de majorare, și anume lecția despre cât de valoroasă este încrederea.

Încă de la început ne-a fost evident că 100 de milioane în vara anului 2022, nu sunt același lucru cu 100 de milioane pe parcursul anului 2021. Una era să atragi acești bani într-o bulă de încredere și de lichiditate, cu o economie în creștere și dobânzi la minime istorice. Și cu totul alta este perspectiva de a atrage aceeași sumă într-un context cu inflație peste orice nivel întâlnit în ultimii 40 de ani și un război la 80 km de graniță. Și cum în orice criză, cash is king, atunci când încrederea este afectată, investițiile sunt primele puse pe hold.

Ce te duce înainte atunci când totul rămâne pe loc și cum arată dinamismul într-o piață înghețată a capitalului privat 

În cele 6 luni de road show, împreună cu echipa de management, ne-am întâlnit cu 87 de investitori potențiali, cu unii chiar de 3-4 ori. Ceea ce credeam noi că este important pentru ei: randamentul ridicat, granularitatea riscului, transparență, participare la decizie, nu au contat aproape deloc.

În momentele de criză, criteriul principal de selecție care a rămas în picioare a fost încrederea. Încrederea în misiunea și viziunea acestui proiect, în decizia celorlalți investitori, încrederea că lucrurile vor reveni la normal. Încrederea în oportunitatea României de a construi și cultiva campioni în business, Made in România. Dar și încrederea în capacitatea echipei de management de a naviga abil prin apele tulburi ale acestor perioade, de a gestiona eficient aceste resurse.

 Cum se construiește încrederea într-o companie de private equity?

 Dacă ar fi să descompun încrederea în factori primi, într-un business de PE, m-aș concentra pe 4 elemente:

  1. Reputație. În primii doi ani de activitate, când Roca nu avea încă o identitate proprie bine conturată, ceea ce ne ducea înainte era buna reputație a primilor acționari care s-au alăturat grupului Impetum, familia Pavăl și Dan Șucu. Am preluat acel standard de bună reputație și ni l-am însușit direct în ADN. Am preferat să pierdem bani, decât să pierdem reputație.
  1. Asumarea responsabilității. În special pentru ceea ce nu merge. Au fost investiții care n-au mers, au fost decizii greșite, deal-uri ce puteau fi structurate mai bine. Încrederea nu vine din faptul că am făcut doar investiții excelente și nu greșim niciodata. E un mix, care la sfârșitul zilei trebuie să fie profitabil. Construirea relației de încredere vine din asumarea responsabilității pentru eșecuri, recunoașterea lor într-un mod asumat.
  1. Track record. Într-o cultură în care încrederea nu se prezumă, ci trebuie câștigată, ne-am suflecat mânecile și am jucat mereu un rol activ. Capacitatea de a livra rezultate bune și în momentele dificile, adaptabilitatea, se compune din lucruri simple, făcute zi de zi, cu pasiune și conștiinciozitate. Cărămidă cu cărămidă.
  1. Comunicare transparentă. Adică nu doar fă ceea ce spui, dar și spune ceea ce faci. Este un principiu care ghidează întreagă activitate ROCA Investments. 

În timp ce scriam aceste rânduri mi-am adus aminte de o întâmplare petrecută cu 15 ani în urmă, pe vremea când lucram în bancă. Un client important a venit supărat la mine in birou, amenințând ca-și mută conturile. Nu-mi aduc aminte cum l-am liniștit, dar ulterior am aflat că s-a răzgândit fiindcă a văzut la mine pe birou… dezordine. Ăsta era indicatorul lui pentru hărnicie, așa măsura el încrederea.

Valoarea rundei de majorare din acestă etapă este de 100 de milioane de lei. Dar ceea ce contează mai mult decât acestă sumă este încrederea pe care a construit-o ROCA Investments în cei 5 ani de activitate. 

Valoarea acesteia e de neprețuit, iar în același timp, o mare responsabilitate. Încredere și recunoștință față de acționari, față de privilegiul de a fi parte din acest proiect unic. Iar pe lângă toți indicatorii pe care îi urmărim periodic, vom fi întotdeauna la fel de atenți și la indicatorul încredere.

Articol din categoria: Opinii

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

Alte articole...