fbpx

Pariul pe contrasens

Oficial, Roca Investments și-a pornit activitatea în urmă cu 4 ani și jumătate. Însă înainte de a reuși să pornim proiectul, au fost doi ani de mari eforturi, în care mulți din cei pe care încercam să-i convingem să vină alaturi de noi ne spuneau că ceea ce încercăm să facem e o utopie. E împotriva convingerilor tradiționale din business-ul local. Și cam așa și era.

De la început am înțeles că vom fi mereu pe contrasens, iar ultima perioada, deosebit de intensă, ne-a arătat și mai clar de ce stau așa lucrurile. Și am înțeles mai bine ce este cu adevărat greu într-un business de private equity în Romania, în ce direcție trebuie să ne concentrăm eforturile.

Henry Ford zicea că “Dacă mi-aş fi întrebat clienţii ce anume doresc, ei ar fi spus că vor un cal mai rapid”.

Adică nu e suficient să creezi o mașină, mai greu este să dai jos omul de pe cal și să-l bagi în ea, după ce țoață viață lui a mers calare.

Atât la Airbnb, Uber, sau Tinder, diferență dintre un start-up eșuat și un unicorn de răsunet, care influențează pentru totdeauna modul în care oamenii se comportă, a fost schimbarea unor credințe fundamentale. Impactul unei inovații nu vine din componenta tehnologică, ci din schimbările pe care le aduce în comportamentele umane, schimbări greu de anticipat înainte de a se întâmpla. Reușita nu a fost nici IDEEA de marketplace care să faciliteze ca mașinile/casele/trupurile unor indivizi să se întâlnească cu nevoia urgentă de transport/cazare/trup a altora, nici IMPLEMENTAREA unei platforme care să asigure tehnic aceasta potrivire.

Inovația este pariul pe schimbarea culturii tradiționale. Acea cultură ancestrală care ne-a învățat “să nu deschizi ușa la nimeni”“ai grija pe cine iei la autostop” și să “nu cedezi chiar la prima întălnire”.

Genialitatea stă în pariul pe anticiparea schimbării comportamentelor, pe contrasensul tradiției.

Cum se întamplă schimbările culturale

Întotdeauna există niste rebeli, (marketingul îi numește early adopters), care încercă, constată că experiență e pozitivă (mai placuta, mai rapidă, mai ieftină) povestesc altora, repetă experiența, care între timp devine dependență: order/book/swipe, la îndemâna tuturor. Puterea exemplului.

Și foarte curând, lumea uită că până mai ieri nu ar fi primit străini în mașină, casă, pat.

Fară să fac nicio comparație cu modelele de mai sus, ci doar o paralelă la cu totul alte proporții, în activitatea Roca Investments se regăsesc o serie de elemente comune din acest efort specific unui start-up inovator de a schimba comportamente. Într-o economie în care 83% dintre companii sunt business-uri de familie și nu există o cultură de private equity, este un adevărat challenge să atragi bani de la investitori persoane fizice – care nu au mai avut exercițiul de a lasă pe alții să decidă pe banii lor – și de a-i investi în companii în care antreprenori au fost obișnuiți să ia toate deciziile de unii singuri.

Am convingerea că în depășirea acestor bariere de mindset stă un potențial economic de dezvoltare neexploatat. O resursă nefolosită deajuns: parteneriatul.

Dificultatea activității de private equity a unui fond local nu este de a face investiții, analize, due diligence, sau management după tranzacții. Ci de a dezvolta aceasta cultură antreprenorială bazată pe parteneriatIdeea de togetherness, în care puterea nu rezultă din a lua de unul singur toate deciziile, ci fi parte dintr-o echipă, înconjurat de oameni diferiți, dar care împărtășesc aceleași principii și valori.

Și asta nu fiindcă e ușor, ci fiindcă într-acolo ne îndreptăm că societate.

Nu doar că vor supraviețui acestor perioadele dificile, dar vor deveni chiar mai puternice companiile care au capacitatea de a deveni mai agile. Implicațiile fiecărei decizii trebuie înțelese din cât mai multe perspective și pentru asta e nevoie ca la conducerea unei companii să nu fie o persoană, ci o echipă complementară.

Asistăm a o reversare a globalizării, iar acest trend aduce nevoie de integrare și consolidare. Vor căștiga acele companii care reușesc să integreze cât mai multe verigi ale lanțului de producție. Acele echipe care își asumă responsabilități și care au libertatea de a-și asuma decizii. Cei care înțeleg că nu au cum să le știe pe toate și sunt deschiși la a învață.

Ar fi o eroare să ne imaginăm lumea de mâine, precum cea de ieri, sau cea de azi. Lumea se schimbă și inevitabil trebuie să ne schimbăm și noi modul de a face business: un nou model de leadership, instrumente noi de management, conjuncturi economico-social-politice diferite de cele care până ieri erau valabile.

Ăsta e pariul nostru pe contrasens, împotriva credințelor tradiționale.

Articol din categoria: Opinii

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

Alte articole...