fbpx

Strategy vs. Execution

“Strategy without Tactics is the slowest route to victory, Tactics without Strategy is the noise before defeat” -Sun Tzu

An după an, ROCA se dezvoltă si crește. Vedem această evoluție nu atât prin prisma cifrelor, performanței, cât mai ales prin prisma experienței și Know-How-ului acumulat. La fiecare final de an, ROCA arată și se simte cu totul altfel decât la începutul anului respectiv, și asta este o masură a procesului nostru de a ne adapta și de a învăța din fiecare experiența prin care trecem. Învățam, pas cu pas, să identificăm cele mai potrivite companii și cele mai bune metode care pot contribui la dezvoltarea ecosistemului ROCA.

În ultimii ani am interacționat cu câteva sute de antreprenori. Am învățat enorm de la ei și am încercat să dăm către ei din experiența noastra. Avem o preocupare constanță spre descoperirea de pattern-uri de success, de sisteme funcționale și de strategii de lucru care pot netezi calea spre dezvoltare a antreprenorilor cu care lucrăm și ne pot ajuta în identificarea și evaluarea companiilor cu care ne întâlnim, a posibilității lor de a susține un proces de dezvoltare sănătos, pe baze corecte.

Deseori, în discuțiile cu antreprenorii, ne întâlnim cu același conflict puternic în interiorul liderilor de business: “Îmi îndrept atenția în exteriorul companiei, spre piață, dezvoltare, client, oportunități sau spre echipa, pentru a gestiona cât mai eficient procesele interne și a gestiona cât mai bine procesele și obiectivele asumate, the day-to-day challanges? Identific / inventez obiective noi în direcții noi sau mă concentrez pe implementarea obiectivelor asumate? Mă uit spre orizont sau caut calea potrivită pentru a ajunge acolo? Cum pot fi și în viitor și în prezent în același timp?”

Conflictul acesta este ușor rezolvat, în companiile în care funcția de conducere este exercitată printr-un parteneriat și prin apariția a doua roluri, pe cât de informale și nespecificate, pe atât de funcțional necesare pentru managementul unei companii: Strategul și Implementatorul.

”Strategy is figuring out what not to do” –Steve Jobs

Strategul este cel cu imaginea de ansamblu. Cel care privește la companie global, care decide cum și unde urmează să se dezvolte, nu azi-mâine, ci traseul pe următorii ani. Vede oportunități noi, gestionează procesul de schimbare și de adaptare la condițiile economice și direcțiile de dezvoltare. Are ideile potrivite, dă direcția și imaginează strategia. Strategul nu poate fi prins în detalii, în gestionarea atentă a proiectelor și in micromanagement pentru că va putea face foarte greu shiftul de la particular la global. De la chestiuni de atenție la chestiuni unde virgulele nu conteaza. De la mini-proiecte la viitorul pieței și a companiei. De la eficientizări punctuale la spin-off-uri, linii noi de business, piețe noi și  idei radicale. Pentru a exercita eficient rolul de strateg, e nevoie de creativitate, de claritate, de focus pe dezvoltare nu pe implementare. E nevoie de minte limpede și idei noi, out of the box. Trebuie focus, nu pe ce si cum facem astazi, ci pe ce putem face nou în viitor.

”Vision without execution is Daydreaming” – Bill Gates

Implementatorul este persoana din cadrul companiei care implementează strategia, și se asigură că things get done. Implementatorul este cel care, o dată ce a primit o direcție, un obiectiv, o strategie, putem fi siguri că sunt ca și îndeplinite. În schimb el nu poate fi cu gândul în viitor, out of the box, pentru că nu mai rămâne nimeni care să fie preocupat cu adevărat de prezent, de ce trebuie făcut  ACUM, pentru că obiectivele mari să poată fi atinse în VIITOR.

”I’m not a One-man Show. I was never that in my life and I never want to be that” – Jurgen Klopp

Tentația CEO-ului este să își însușească de obicei ambele roluri. Dar aproape de fiecare dată face asta deficitar, nici unul din roluri nu este dus până la capăt și nu este exercitat în mod real. Propria personalitate îl indreptă preponderant spre unul dintre aceste două roluri, celălat rămânând descoperit și generând disfuncționalități semnificative în evoluția business-ului. Pentru că cele două roluri necesită skill-uri diferite, de cele mai multe ori diametral opuse.

În măsura în care un business este prins în what we do, nu în what can be done, se eficientizează până la un anumit punct după care intră intr-o fază de stagnare, inevitabilă, ca urmare a lipsei de imaginație în viitor. Sau, dacă rămânem la definirea strategiei și nu e nimeni să se asigure că această strategie este implementată până la capăt, business-ul rămâne un success teoretic, fără substanță reală.

În măsura în care strategia și implementarea sunt procese cu adevărat separate și gestionate fiecare în felul său, business-ul poate beneficia de ce e mai bun din ambele lumi. Inovație, deschidere, viziune și execuție.

În final, vă adresez o întrebare deschisă, antreprenorilor din voi, cititorii:

Sunteți strategii sau implementatorii proiectelor voastre?

 

 

 

Articol din categoria: Opinii

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

Alte articole...