fbpx

Sezonul ambidexterității

Dacă cumva mai crede cineva că suntem în pragul unei recesiuni, se înșală. Suntem deja intrați, dincolo de prag, pe holul dinspre sufragerie. Deși urmează o perioadă dificilă, cu multe elemente imprevizibile, vor fi și multe oportunități pentru cei care vor ști să pivoteze în direcția corectă.

Nici studiile de forecasting nu sunt cele mai optimiste. De exemplu, potrivit celei mai recente ediții ale studiului Confidex, realizat de Impetum, circa două treimi dintre manageri consideră că economia globală și cea europeană se vor înrăutăți în următorul an, în timp ce 71% consideră același lucru și despre economia națională.

În aceste condiții, Strategia devine mai importantă ca oricând. Înțeleg prin strategie unul sau mai multe planuri, acțiuni și obiective menite să atingă un scop, o poziție în piață, un set de rezultate țintă. O strategie eficentă trebuie să alinieze resurselele interne la constrângerile mediului extern.

Este o provocare pe care o putem aborda în multe moduri, însă în mod special mi-a atras atenția modelul celor de la Boston Consulting Group. Deși matricea cu portofolii de produse este instrumentul cel mai cunoscut al celor de la BCG, cred că mult mai util la nivel practic este instrumentul lor de structurare a strategiei, atunci când Your Strategy Needs a Strategy.

Strategy Palette e un set de 5 tipuri de strategii, definite în funcție de 3 caracteristici ale mediului în care acționezi:

  • Cât este de predictibil;
  • Cât este de maleabil/influențabil de către tine;
  • Cât este de nefavorabil;

Sintezele celor 5 tipuri de strategii, fiecare cu mantra lui și modul de acțiune, sunt:

Astfel, indiferent în care direcție de gândire te înscrii, “Be big or go home”, “Be first” sau “Be viable”, important este ca strategia ta să fie una asumată și, mai important, să conștientizezi când este posibil să treci dintr-un scenariu în altul.

În continuare, puteți urmări acest clip de doar 3 minute care exemplifică clar când și cum trebuie înțeleasă fiecare strategie și care trebuie să fie planul de acțiune.

Însă, partea cea mai importantă și care face ca acest instrument de structurare a strategiei să fie de mare actualitate este noțiunea de AMBIDEXTERITATE. Cei de la BCG definesc ambidexteritatea în business (Ambidexterity) drept abilitatea de a aplica simultan, sau succesiv, două sau mai multe strategii.

Astfel, atâta timp cât o companie poate activa în două sau mai multe medii în același timp, devine necesară aplicarea concomitenta a două sau mai multe abordări strategice din cele 5 identificate.

Privind la contextul actual, în care ne confruntăm cu o suprapunere de efecte negative (război, inflație, supply chain, energie, etc), acestea generează probleme complexe ce nu pot fi tratate printr-o strategie unică. Iar varianta no strategy te transformă într-un pompier de serviciu, mereu preocupat să stingă incendiile zilei, dar fără un plan pe termen mediu, sau lung. Iar asta reprezintă începutul sfârșitului.

Cu atât mai mult, acei manageri ce-și vor dezvolta abilitatea de a fi ambidextri, vor depăși această criza și se vor situa de partea celor ce beneficiază de oportunitățile ce apar. Iar tocmai această paleta de strategii e un instrument excelent pentru a veni în ajutorul lor.

Articol din categoria: Opinii

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

Alte articole...