Nu e suficient să supraviețuiești unei crize

După ce a reinventat conceptul „home away”, pandemia l-a pus pe co-fondatorul și CEO-ul Airbnb, Brian Chescky, în postura de a înțelege că modalitatea în care am călătorit până acum s-a încheiat și nu va mai reveni, probabil, niciodată. Compania a avut o scădere brutală a veniturilor în cel de-al doilea trimestru din 2020, minus 70% față de aceeași perioadă a anului precedent (YoY). Evaluarea companiei a scăzut de la 31 de miliarde de dolari înainte de pandemie, la 18 miliarde în luna iulie.

În aceste condiții, planul Airbnb este nici mai mult nici mai puțin de a se lista la bursă până la finalul anului (IPO).

E ceva ce s-a schimbat și nu stim noi? Nu. Compania o duce mizerabil, dar Brian Chescky a decis să pivoteze împotriva curentului și să „meargă public”. Să parieze pe memoria scurtă a pieței.

 

Inspirație Intel Inside

În 1994, compania Intel a trecut printr-o criză majoră, cauzată de instabilitatea procesorului Pentium, principalul lor produs la acea vreme. A pierdut peste 500 de milioane de dolari și se afla într-o spirală a neîncrederii. În loc să se lase doborâți, au regândit tot conceptul departamentului de R&D și au lansat noua generație de procesoare.

Pornind de la această experiență, în 1996, Andrew S. Grove, co-fondator și CEO Intel și profesor la Stanford University, a dat o nouă perspectivă asupra crizelor în cartea sa de referință „Only The Paranoid Survive – How To Exploit Crisis Points That Challenge Every Company”.

În anul următor, Growe a fost declarat „Man of the Year” de către revista Times.

Ideea principală a cărții este că, „mai devreme sau mai târziu, în lumea ta de business, ceva se va schimba fundamental”. Această schimbare generează un punct de inflexiune strategică, care poate să te prăbușească, dar poate și să te ridice la nivelul următor, dacă ai acceptat schimbarea, ai știut să înțelegi procesul de transformare și ai ales să pivotezi către el.

În aceste condiții, descrie Growe:

companiile slabe sunt distruse de criză, companiile bune supraviețuiesc,

iar marile companii devin mai puternice”.

Într-un interviu recent cu Simon Sinek, Brian Chescky a declarat că aceste cuvinte l-au inspirat profund și i-au determinat modul de acțiune cu privire la viitorul Airbnb. E adevărat că businessul a fost răvășit de evolutia turismului din acest an. Dar, din postura de posibil investitor, nici nu trebuie să mă gândesc foarte mult ca să înțeleg și să mă raliez perspectivei lui Chescky: e un nivel cât se poate de jos al pieței, de aici poate să evolueze doar în sus. Iar cu o astfel de abordare la nivel de management, nu poți să nu câștigi.

Pentru concluzie, mă reîntorc la Andrew S. Grove, (pe numele său de la naștere: Andràs Istvàn Gróf), care spune că „O corporație este precum un organism viu. (…) Trebuie să-și schimbe mereu metodele. Să-și mute periodic focusul. Valorile trebuie să se schimbe. Suma tuturor acestor schimbări este Transformarea”.

Acceptă schimbarea. Observă încotro se indreaptă noua realitate. Pivotează înspre acea direcție.

Articol din categoria: Opinii

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

Alte articole...