Key Resources (sau pe ce să ne bazăm când nu știm clar pe ce ne bazăm)

Zi de zi ne dăm seama că nu știm anumite lucruri, că eșuăm în parte din lucrurile pe care le încercăm. Înțelegem într-un fel sau altul că ne lipsesc skilluri și că avem multe de învățat. Mânați de dorința de autoperfecționare, vrem să știm ce nu știm, să facem ce (încă) nu putem face. Câteodată reușim.

Ne facem anual liste cu noi skilluri pe care să le obținem, cu noi abilițiați pe care  să le deprindem, wishlisturi pe care, cei mai mulți dintre noi, nu le umplem cu bogății ci cu cunoștințe și experiențe. Dorim să știm mai mult, să învățăm, să fim mai buni.

Și poate, câteodată, omitem esențialul. Ce știm deja uităm să aprofundăm. Ne focusăm pe ce ne lipsește în loc să construim pe baza care există deja. Ce știm să facem bine, scăpă de pe radarul viitoarelor perfecționări, considerăm că unde suntem buni, suntem buni, și trebuie să ne ocupăm de celelalte, de propria incompetentă. Competența individuală ne este un blindspot, un job well done, pe care-l întrerupem câteodată din drum, uitam să-l ducem la capăt, la nivel de geniu, fiind prea ocupați cu lipsurile și punctele noastre slabe.

În business există un concept, cel al resurselor cheie. Și aici tendința, atunci când le enumeram, este să identificăm în lista simplu, elemente banale, evidente, pornind de la cash , poate continuând cu partea de active, de echipamente, de clădiri, poate ajungând până la specialiștii pe care i-am angajat. Și încercam să folosim aceste resurse la a face … ceva, poate orice cu ele, și considerăm astă dezvoltare.

Omitem de cele mai multe ori însă aspectul definitoriu, poate, al propriului business: la ce suntem buni. Ce facem bine. Ce știm să facem și ceilalți nu știu. Care-s abilitățile și knowhow-ul propriu, care lipsesc competitorilor.

Un business există pentru că face ceva bine. Ceva mai bine decât ceilalți. Este imposibil să fie altfel. Claritatea acestui aspect, identificarea în clar a acestei abilitați importante poate și trebuie să fie de fapt cheia unei dezvoltări durabile, sustenabile, sănătoase. Această resursă, de a face un lucru (sau  puține lucruri)foarte bine, este principalul drive al afacerii, este temelia și scara pe care aceasta este construită. Și dezvoltarea, dacă trebuie și poate fi făcută nu se poate baza decât pe această resursă. A încerca să pivotezi, să înveți noi piețe, produse și direcții, cu toate că pare de cele mai multe ori o direcție de dezvoltare apetisantă și sigur că există momentul potrivit pentru aceasta, dar de cele mai multe ori omite esențialul: a construi pe propriile puncte forțe, pe propria competență.

Resursele cheie nu sunt niște echipamente banale, ce pot fi cumpărate de oricine, de oriunde. Sunt în ceea ce a învățat businessul, în anii de funcționare. Sunt lecțiile eșecului și sistemele dezvoltate pentru a atinge succesul. Și oricât de tentant ar fi să acoperim și să rezolvăm punctele slabe ale unei organizații, ce o ține în picioare e dat de competența de a face ceva bine.

One should waste as little effort as possible on improving areas of low competence. It takes far more energy and work to improve from incompetence to mediocrity than it is to improve from first-rate performance to excelence.Peter F. Drucker

Articol din categoria: Opinii

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

Alte articole...