Antreprenori, nu uitați să (ne) scrieți!

Antreprenorii sunt adevărați supereroi, care zilnic gestionează situații de criză, stiu să ia decizii grele și să se reinventeze mereu. Dar când vine momentul să-și spună public, sau să-și scrie poveștile de business, cea mai mare parte dintre ei devin reținuți, discreți, sau chiar anonimi. Cred că ține de responsabilitatea tuturor antreprenorilor, să lase acestă importantă moștenire, pentru generațiile următoare.

 

PRIMELE LECȚII DE BUSINESS

Prima mea tentativă de a scrie într-un spatiu public, s-a suprapus cu primul meu demers antreprenorial. Eram în liceu, imediat după revoluție și împreună cu alți colegi am repornit, de capul nostru, ziarul școlii. Provocarea mare nu era să scriem conținutul, eram responsabili și de a ne autofinanța, de a-l tipări și a-l vine. Și cum în scoală nu erau decât 800 de elevi, iar tipografia ne accepta doar de la un tiraj minim de 2.500, eram nevoiți să vindem o mare parte pe străzi.

Ultimele bucăți erau cel mei greu de vândut, ne prindea noaptea pe străzi, cu ziarul în mână.

Așa am înțeles că profitul nu se face dimineața, dacă e să vină, vine mai spre “finalul zilei”.

Vânzarea în stradă, contactul direct cu clientul, ne-a ajutat să înțelegem ce conținut trebuie să avem în următorul număr pentru a-l vinde mai bine. Chiar dacă nu știam noțiuni precum B2C, sau marketing, o mare parte din subiectele articolelor noastre erau născute din experiența unică și inedită pe care o trăiam în micul nostru demers antreprenorial. Și fiindcă era doar o singură tipografie în oraș, care ridica mereu codiția de tiraj minim, am reușit să scoatem doar 3 numere, al treilea la un tiraj de 4.000 bucăți, pe pe care nu am mai putut să-l vindem integral.

Așa am învățat, că este mai greu să fii mijlociu, decât e să fii mic sau mare.

DE CE ANTREPRENORII TREBUIE SĂ SCRIE

Dincolo de legătura dintre a scrie și a face business este interesant că astăzi, cea mai mare parte dintre cei care formam redacția liceului, am ales mediul antreprenorial, iar cel mai talentat dintre noi, a și publicat cărți.

 

Sunt cel puțin 3 motive importante pentru care antreprenorii trebuie să scrie:

  1. Primul motiv se referă la ei înșiși. Scrisul are rolul de a clarifica și structura idei, aduce la suprafață în mod ordonat o serie de elemente care se se zbat haotic în interior. A scrie este o cale de autocunoaștere. Cu cât înțelegi mai bine cine ești, vei știi mai clar ce ai de făcut. “Learning to leed yourself is the hardest part of becoming a leader“ (J. Colonna).
  2. Al doilea motiv pentru care antreprenorii ar trebui să-și povestească experiențele și să-și împărtășească convingerile, este pentru cei care au nevoie de a învăța, de a asculta aceste experiențe și de a descoperi aspecte inspiraționale, sau utile. Puterea exemplului. Când ne confruntăm cu o problemă, este foarte probabil ca și alții să o mai fi întâlnit. Iar daca am avea ocazia să aflăm ce au simțit, am descoperi că nu suntem atât de singuri atunci când dăm de greu.
  3. Cel de-al treilea motiv este pentru propriul lor business. Un brand însoțit de o latura umană, dobândește emoție, personalitate, caracter. Arhetipul de brand este mult mai ușor de conturat și de înțeles. ”Corporate identity is a profound and permanent manifestation of the human condition” (W. Olins).

 

SELLING AND STORYTELLING

Suntem victimele unei culturi fară o reală tradiție în mediul capitalist.

În Romania, antreprenorilor nu li se acordă respectul cuvenit. Cei mai mulți dintre ei sunt o specie discretă, tot mai tăcută. Veșnic buni de plată, hărțuiți de autorități și suspecți de serviciu, în orice moment. “Precis c-or fi făcut ei ceva” și “bineînțeles că cineva e în spatele lor”.

Faptul că sunt nesusținuti și discreditați, îi determină să devină retrași și reținuți. Transferul business-urilor între generații este un proces care suferă. Copiii lor preferă să studieze în străinătate și de cele mai multe ori aleg să rămână acolo, decât să revină acasă, să preia business-urile părinților.

O parte din vină le revine și antreprenorilor, fiindcă nu înțeleg cât de important este să devină o voce impunătoare, auzită. Afacerile nu sunt doar despre produse și despre cifre. Sunt povești care contează, despre viziune, curaj, dificultatea de a depăși bariere, de a trece peste eșecuri și puterea de a o lua de la capăt. Antreprenorii trebuie să spună aceste povești. Să pregătească noua generație pentru această aventură extraordinară, care este antreprenoriatul.

Articol din categoria: Opinii

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

Alte articole...