Actionează, amână sau îngheață

Ca un manager de proiecte care intelege ca niciodată nu ai voie sa te opresti din învățat, îl urmăresc în mod constant pe Warren Buffett. Nu atât pentru ceea ce face, ci pentru principiile si filosofia sa de business.

La inceputul acestei luni m-a surprins prin vânzarea întregului portofoliu de actiuni detinut la cele 4 companii aeriene, marcând o pierdere de 50 miliarde dorlari. Suprinderea vine din faptul ca știam tot de la el, că “don’t buy or sell on the headlines”. A dat însă doua explicații simple:

I just decided that I’d made a mistake” (adică modul în care mă judec eu pe mine este cel care conteaza cu adevarat)

și

We like those airlines but the world has changed…and I don’t know how it’s changed”.

Faptul că nu știu care e schimbarea e suficient pentru a lua o astfel de decizie. Pentru că:

We can afford to lose money—even a lot of money. But we can’t afford to lose reputation—even a shred of reputation.

Ce e de reținut: a fost suficient să nu mai fie sigur, pentru ca Warren Buffett să acționeze. Nu a așteptat certitudinea, indiferent de consecințe. Simțul de antreprenor i-a spus ca lumea se va schimba și a mutat. Este posbil să fi evitat o pierdere mult mai mare pentru viitor, sau ca banii obținuți vor recupera pierderea. Dar astea sunt supoziții. Ce este cert, este că a analizat și a acționat.

Gestul de a lua decizii curajoase asumând consecințele, este unul inspirational pentru noi. Atunci cand a inceput pandemia, eram in plina expansiune. Aveam în negocieri avansate cu mai mulți antreprenori din diferite companii. Impactul ne-a surprins, dar nu ne-am oprit. Am încercat să înțelegem ce s-a schimbat, am aplicat o proiecție mai conservatoare și avansat cu negocierile, cu procesul de duediligence, iar in perioada urmatoare ne pregatim sa semnam.

Cele mai multe păreri pe care le-am auzit au fost să mai asteptăm. Că peste 6 luni, aceleași oportunitati le-am putea avea la valori mult mai reduse. Este posibil ca toate aceste păreri să fie corecte și noi să fim cei care ne pripim. Pe ce ne bazăm, sunt urmatoarele principii:

  • alege ceva valoros, la un pret corect, în detrimentul unui super discount pentru un produs ok. Peste 6 luni, doar numele companiilor vor fi aceleași, ele vor fi schimbate;
  • Nu exista noțiunea de un moment “optim” pentru a face o investitie, există doar asumare și acțiune;
  • Întelege contribuția pe care tu poți să o aduci investiției și alege acele acele oportunități în care contribuția ta să fie maximă. Crează structuri flexibile de ajustare pe parcurs, în funcție de scenarii;
  • Spre deosebire de speculă, investitia este un proces de asumare pe o perioada mai lunga. E o decizie de a fi alături de o companie.

Scenariul cel mai probabil este că asistam la o criză severă, (în formă de U), cu efecte în valuri, care lasă urme termen lung. Este normal să fim speriați, precauți și să avem îndoieli. Este normal să ezităm. Însă după ce trece primul instinct, ceea ce trebuie să rămână și să domine este angajamentul față de misiunea asumată. Este un moment în care curajul și acțiunea trebuie să iasă la suprafață și să facă diferența.

O criză este cea mai bună oportunitate de a identifica oportunități, de a întelege ce este cu adevărat important și a lua decizii curajoase. Este forma cea mai rapidă de găsire a sensului.

Articol din categoria: Opinii

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

Alte articole...