fbpx

Unde e economia de altădată?

De câteva luni pare că ne întrebăm cu toții, pe diverse voci, care mai grăbită, care mai apăsată, cât va mai dura până la “revenirea economiei”. Revenirea însemnând, în mare, același concept abstract: când va mai fi așa cum a mai fost. De la caz la caz, în principiu fiecare alege un maximum subiectiv înregistrat și îl califică drept destinație finală a … revenirii economiei.

Macroeconomic discutăm litere ale alfabetului pentru a desena această revenire la trecut, V,L,W,U, dar micro, micro distingem două modalități diametral opuse de a lua criza în piept.

Nostalgicii încă mai speră

Sunt cei care au așteptat, așteaptă și vor mai aștepta revenirea economiei. Care consideră că e o pauză, un cost care trebuie plătit și lumea va fi din nou la fel, peste niște timp care nu depinde de ei.

Criza e externă și îi afectează temporar, trebuie doar să reziste o perioadă și economia va fi din nou așa cum a mai fost. Vânzările vor crește, clienții vor reveni și îi vor inunda de cereri și produsele proprii vor fi la mare căutare, din nou.

Când? Nu e clar, nu mai durează mult, totul e să reziste până la această “revenire”.

Pentru această categorie, a face business în criză e un joc al așteptării, al reducerilor de costuri, al urmăririi pasive continue a legislației, a știrilor. Ei speră că totul să se termine cât de curând. Nimeni nu face suficient să îi ajute, statul, băncile, întreg mediul economic e ostil și vrea să îi sufoce. Iși numără zilnic comenzile pierdute, pierderile, restanțele, și calculează constant cum și ce bine va fi imediat ce economia se va redeschide.

Ei sunt cei care în furtună coboară pânzele și așteaptă, în derivă, vremuri mai bune. 2020 ar fi fost cel mai bun an din istoria companiilor lor, dacă.

Mentalitatea învingătorilor

In contrast observăm o categorie de antreprenori agili, prieteni cu schimbarea. 2019 e istorie, cum se făcea business atunci au uitat, importantă e noua realitate economică. Incearcă s-o învețe, să se adapteze zilnic. Inventează noi linii de business, ajustează parametrii liniilor de business existente în funcție de nivelul actual al pieței, abordează fiecare zi ca și cum nu depinde de trecutul istoric, cât de viitorul potențial. Au înțeles că crizele reprezintă o oportunitate de schimbare, pentru că o criză îi afectează pe toți la fel, succesul va fi a celor care găsesc rapid echilibrul businessului în noile condiții.

Pentru aceștia a aștepta este o risipă, o irosire de șansă, pentru că în business totul este schimbare, evoluție fluidă, odată cu piața.

Aceștia profită continuu de fiecare oportunitate și ocolesc obstacolele, tratându-le ca pe niște ghidaje utile spre direcția corectă a pieței.

Planul se referă la a fi în control, la a prelua ferm cârma afacerii, a lua valul în piept și de a naviga primii prin furtuna crizei spre un orizont ales de ei, planificat, strategic.

2020 e primul an al businessului lor de după criză, e temelia pe care vor construi urmatorii ani.

Viitorul îl scriem azi

La ROCA ne întâlnim săptămânal cu antreprenori și invatam, încetul cu încetul cele de mai sus. Observăm cu ochiul liber cum unele businessuri, activând în cele mai dezavantajate sectoare economice, renasc și se reinventează în câteva săptămâni, dar și cum businesuri din sectoarele protejate de criză ale economiei se prăbușesc sub propria greutate, datorită pasivității în fața schimbărilor. Până la urmă, drept vorbind, nu are legătură cu revenirea economiei, ci e mai mult legat de frumusețea meseriei de antreprenor: chiar vei lasa viitorul afacerii tale să depindă de ceva atât de abstract ca “revenirea” economiei ?

Articol din categoria: Opinii

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

Alte articole...