Care este relația dintre CEO si CFO?

Episodul 3 din seria ROCA’s Voice prezintă dinamica între CEO si CFO și relațiile cu companiile din portofoliu, în viziunea CFO-ului ROCA, Alexandra Bran.


Podcastul ROCA poate fi ascultat și pe platformele de streaming:

TRANSCRIPT

Monica Ghiurco: Continuăm să cunoaștem mai bine platforma ROCA Investments, ceea ce pentru piața românească înseamnă o nouă specie de private equity, care oferă soluții de investiție, parteneriat și management pentru companiile românești. Este o alternativă de finanțare pentru societățile comerciale din România. Aș vrea să insistăm în momentele următoare pe aspectul financiar și mă bucur să o avem alături de mine pe Alexandra Bran, CFO în cadrul ROCA și Board Member. Prima întrebare, Alexandra, este ce anume faci în cadrul ROCA, cu ce te ocupi. 

Alexandra Bran: Mă bucur și eu să fiu alături de tine. În cadrul ROCA am ocazia să dezvolt strategia și perspectiva financiară într-un portofoliu divers de companii, care vin din industrii diferite și să lucrez cu colegii mei pentru a crea o structură comună prin care să ne uităm la informații rapid, să lucrăm alături de echipele de management din companiile din portofoliu și să contribuim la dezvoltarea lor mai departe 

MG: Întrebarea mea se referea la rolul unui CFO într-o companie de investiții și felul în care reușești să influențezi planurile financiare ale companiilor cu care lucrați. 

AB: Rolul meu nu este unul direct operațional, e mai degrabă un rol strategic și operațional și atunci lucrez foarte mult cu echipele financiare din companiile din portofoliu. Astfel, pe de-o parte lucrăm să dezvoltăm o structură comună de raportare, un mod de a ne uita la lucruri în același fel, un mod de a interpreta rezultatele financiare și operaționale, de a construi un limbaj comun și  în același timp lucrăm împreună pe proiecte speciale, cum ar fi finanțare sau implementare de ERP sau orice alt proiect special prin care trece compania respectivă. Astfel, în loc să fie 3 sau 4 oameni de financiar, suntem 6 sau 7 și ne bucurăm să formăm o echipă mai mare și mai puternică să putem să dezvoltăm proiecte de anvergură împreună.  

MG: Deduc că este un rol foarte important, așa cum spuneai, în primul rând strategic. 

AB: Da, alături de colegii mei care gestionează investițiile, de Investment managers, rolul de financiar este unul complementar, vine în zona de construcție de informații, de a construi decizii bazate pe date și mai puțin pe percepții sau pe elemente cu un grad mai mare de incertitudine, încercăm să ne completăm cu Investment managerii.  

MG: E vorba de anumite abilități, de o anumită experiență profesională pe care te-aș întreba unde ți-ai format-o înainte să vii în ROCA. 

AB: Am 15 ani de financiar, mă pasionează domeniul foarte mult și am avut șansa să am mentori și oameni în jurul meu care să mă ajute să mă dezvolt și să îmi dea o anumită autonomie astfel încât să pot să creez un rol de financiar care nu este doar unul de raportare sau de compliance, ci mai degrabă și un rol de business partner, un rol prin care financiarul se așează lângă cei din business și contruiesc împreună, nu doar sunt într-o continuă provocare și într-un schimb de idei diferite.  

MG: De regulă poziția financiarului este cumva restrictivă, întotdeauna este văzută ca o limită. 

AB: Da, este un mix între cele două și este complicat să îți dai seama unde e echilibrul, dar asta a fost șansa pentru mine. Să fiu întotdeauna în companii în care pe de-o parte cei din jurul meu au avut încredere în mine ca profesionist și în capacitatea mea de a mă dezvolta, pe de altă parte să pot să îmi forme echipa de așa manieră cum am crezut potrivit pentru momentul în care se afla compania și etapa de dezvoltare și am avut și sansa să văd foarte multe etape din viața unui business. Am trecut și printr-un proces amplu de restructurare generat de criza din și printr-o creștere rapidă și am văzut ce însemnă pentru întrega echipă o creștere accelerată și prin diferite procese de fuziune sau de achiziție. Am avut șansa să văd cum se poate transforma un model de business, iar în cadrul ROCA am șansa să văd modele diferite din domenii diverse. 

MG: Voiam să te întreb de de ai ales ROCA. 

AB: Am șansa să lucrez cu un portofoliu de companii foarte divers și cu echipe de management și cu antreprenori care sunt foarte diferiți. Această diversitate mă provoacă inclusiv pe mine pentru a înțelge în profunzime fiecare model de business în parte și a înțelege cum pot să contribui la fiecare business în parte. Ai nevoie de această adaptabilitate, în același timp rolul meu fiind unul de a crea o abordare comună pentru toate și a uniformiza modul în care ne raportăm la elementele financiare, de business. 

MG: Se poate vorbi de un standard financiar pe care încerci să îl insufli în companiile cu care lucrați? 

AB: Îm momentul în care intrăm într-o companie nouă, una din primele etape e aceea de a implementa o structură comună de raportare și un standard legat de cum analizăm informațiile financiare, cât de repede închidem datele financiarecât de repede avem acces la date și cum acționăm mai departe. Astfel am creat o structură comună pentru că și pentru noi, gestionând un portofoliu atât de divers, este important să interpretăm rapid datele pe care le primim, să luăm decizii împreună cu colegii din business pe datele respective, să înțelegem ce se întâmplă. Nu e doar vorba despre structura de raportare, ci și de timing, anumite principii pe care dorim să le avem comune ca mod de lucru și mod de a interpreta datele operaționale și financiare. 

MG: Înțeleg că te simți valorizată mai mult ca în alte companii de până acum. Este vorba și de provocări? 

AB: Am avut mereu provocări. Asta e norocul meu ca profesionist, că niciodată nu am avut un rol care era foarte ușor de descris sau clasic. Am alte provocări față de rolurile mele anterioare. Impactul e greu de măsurat, dar înainte am fost parte din echipa de management, parte din echipe operaționale, împreună cu colegii în prima linie atunci când luam deciziile și implementam, acum am un rol mai strategic pentru că nu sunt în prima linie, nu pot să mă duc să iau locul omului de financiar din compania în care investim. Provocarea mea este a a avea impact în mod indirect.  

MG: Se poate spune despre ROCA că este o alternativă de finanțare altfel decât ceea ce se înțelege în mod clasic prin companii de investiții, fonduri de investiții. Ce anume face specială această platformă? 

AB: Sunt câteva elemente care ajută foarte mult, care de la momentul în care ne decidem să investim într-o companie, până la momentul în care ea devine parte din portofoliu. Criterile pentru care facem investiția au elemente suplimentare față de abordarea din alte companii de holding. E foarte important pentru noi antreprenorul și relația cu acesta, produsul, echipa de mangement și compania în sine și în ce măsură noi putem să avem impact. Există acest palier al datelor și perspectivelor și palierul valorilor comune pe care să lucrăm. În momentul în care ROCA investește, trecem printr-un proces prin care devenim parteneri și pornim de la puncul respectiv mai departe împreună, nu doar într-o relație în care cineva cere și cineva oferă. Obiectivele de business sunt obiective comune și lucrăm împreună pentru realizarea lor. (10.54)  

MG: Sunt și construite împreună sau doar realizate împreună?  

AB: Sunt și construite împreună. Investment managerul lucrează îndeaproape cu CEO-ul companiei respective, care este de multe ori antreprenorul în sine și setează împreună obiectivele de dezvoltare pe mai departe.  

MG: E foarte importantă această relație, inclusiv la nivel uman, între membri ai echipei. Aș vrea să te întreb dacă în termeni clasici, relația nu este foarte bine cunoscută, relația între CFO și CEO. Sunt lucruri care se schimbă grație contextului economic în care ne aflăm sau tipul de economie spre care ne îndreptăm? Va crește această pondere a deciziei financiare în decizia la nivelul companiei? 

AB: Cred că se schimbă la nivel structural niște elemente, cele care sunt mai importante la nivelul deciziilor unei companii: accesul la date și în ce măsură folosești datele în deciziile pe care le iei și în abordarea de business și cu cât datele devin din ce în ce mai importante în ecosistemul unei companii, cu atât și rolul de financiar se transformă dintr-un rol de raportare într-un rol de analiză de business, de eficientizare și automatizare de procese, de parteneri de business. (12.45) Relația CFO- CEO se transformă și ea pentru că se schimbă mecanismul de luare a deciziilor în companii. Viteza e diferită în companiile mari și multinaționale față de cele mici și mijlocii, unde e important ca fiecare să contribuie la transformare și digitalizare. 

MG: Ceea ce este o mare provocare pentru mediul de afaceri românesc, sunt foarte multe întârzieri, foarte multe obiective setate, dar neatinse. Cum s-a văzut această perioadă de pandemie din perspectiva companiilor? 

AB: Cred că cea mai mare provocare pe care o avem cu toții este legată de gradul de incertitudine cu care operăm și asta am simțit și noi la nivel de ROCA și companiile din portofoliu. Nu știi la ce să te aștepți, nu știi ce se întâmplă cu clienții, cu furnizorii, cu partenerii de business, cum să te pregătești astfel încât să fii gata pentru a-ți regândi modelul de business pentru a te reașeza pe o altă structură. Este o perioadă cu un grad mare de incertitudine și implicit sunt câteva elemente cu care poți lucra. Trebuie să devii adaptabil și flexibil și mai aproape de client, să înțelegi prin ce trece clientul ca să știi ce faci tu mai departe. E bine să ai în minte mai multe scenarii, pentru buget, estimări, a gândi niște măsuri de diminuare a impactului, a crea un model mai fluid de lucru și de comunicare față de cel anterior foarte riguros. Am lucrat pe elementul de finanțare a companiilor din portofoliu. Când investim într-o companie ne asumăm un dublu rol: o participație ca acționari și dacă companie are un grad de îndatorare mare intervenim cu o structură de finanțare clasică. Acolo unde am indentificat oportunități de business sau riscuri operaționale din lipsă de cash, am intervenit cu sume pentru a-i susține în activitate. Ne implicăm în niște proiecte cu impact pe termen lung, cum sunt cele de digitalizare, de implementare de ERP, de gândire de structuri de finanțare, elemente care ar trebui să le acorde sprijinul ca ei să se poată focusa pe business. (16,42) 

MG: Încep să înțeleg și eu treptat de ce se spune că de când ai venit s-a schimbat felul în care funcționează activitatea în ROCA. Explică-mi tu mai departe. 

AB: Cred că experiența mea anterioară mi-a creat un mod de lucru și o abordare care m-a ajutat foarte mult la ROCA. Nu exista rol de CFO când m-am alăturat echipei și am putut să mi-l creez așa cum am crezut că e relevant și asta este provocarea mea de zi cu zi, să am un rol relevant pentru companiile din portofoliu și ROCA. Mă onorează faptul că ei spun acest lucru despre mine și sper să reușesc să fac acest lucru în continuare. E vorba de experiența mea anterioară și de conexiunea pe care o construiesc cu colegii de echipă și cu antreprenorii și directorii financiari din portofoliu. 

MG: Există multe provocări când își asumi un rol integrator într-o companie cu un asemenea specific. Sunt și dificultăți pe care le-ai întâlnit? (18,12) 

AB: E o intersecție între 3 elemente care definesc provocarea pe care o am constant: diversitatea portofoliului și în ce măsură reușesc să înțeleg rapid modele de business diferite și să fiu un partener relevant de conversație pentru ei, al doilea este legat de structura comună pe care o creez și atunci omori ceva din diversitate și trebuie să îți dai seama ce sacrifici, ca să fie relevant și pentru oamenii din business și pentru tine și cum îți măsori impactul, mai ales că nu ești implicat în operațiunile de zi cu zi și trebuie să îți dai seama cum îți transformi activitatea pentru a avea impact. (19,15)   

MG: E o provocare continuă și complexă. 

AB: Așa o resimt și eu. Mă întreb la câte un interval de timp unde mă aflu și în ce măsură modul în care acționez e cel mai bun mod în care aș face lucrurile și am resimțit-o extrem de tare în martie- aprilie. Atunci nu știam de ce să mă apuc din perspectiva impactului și a contribuției mele la companiile din portofoliu. 

MG: Se învață multe dintr-o perioadă dificilă, criza arată la un moment dat și oportunități pentru cei care știu să le vadă.  

AB: Îmi vine în minte un termen în engleză enabler– eu cred că așa acționăm. Până la urmă transformarea business-ului o realizează oamenii din companie. Noi creăm contextul pentru ca acele lucruri să se întâmple. (incepe 20,10) 

MG: Aliniați planetele!  

AB: Facem puțin loc între toate provocările de zi cu zi pe care le au pentru a aduce și gândirea pe termen lung în ecuație.  

MG: Dacă ar fi să aruncăm o privire înafara companiei, în mediul de afaceri românesc, ai pomenit incertitudinea și sunt mai multe coșmaruri ale antreprenoriatului românesc.. care ar trebui să fie firul roșu care să ghideze preocuparea celor care au încăpățânarea, viziunea, dorința de a devein antreprenori? Ce ar trebui să îi motiveze?  

AB: Până la urmă creează ceva care rămâne, asta face un antreprenor, poate fi un artist și noi ceilalți din jur putem să contribuim și să îi ajutăm pe care au o idee, un produs, o gândire de business, o strategie. Această combinație între creație și gândire strategică, plus implementare, acestea sunt elementele care fac funcțională o ecuație de business. Trebuie să îți dai seama tu ca antreprenor ce îți dorești să faci și ce doresc clienții tăi, de acolo ar trebui să pornești construcția înapoi, nu să încerci să îi convingi. Să îți aduci în jurul tău oameni cu care poți să îți implementezi ideile.  

MG: Și aici rolul echipei, rolul sprijinului pe care îl dă ROCA poate fi esential în momente critice pentru companii și pentru antreprenori. Pentru final, o scurtă definiție a succesului. 

AB: Asta e foarte complicată.. am avut foarte multe provocări care au venit către mine personal și m-au transformat pe mine ca om.. nu am o definiție a succesului, am niște elemente care contează pentru mine: din perspectivă profesională m-aș gândi în ce măsură reușesc să am impact pozitiv asupra celor din jurul meu și să formez alți oameni mai departe. 

MG: Mulțumesc foarte mult!  

 

Articol din categoria: Podcast

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

Alte articole...